10466908_10201985334025300_888801015_nClaudia Cojocariu este în anul trei la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj-Napoca, specializarea filmologie, și urmează să-și dea licența ce are la bază un studiu și o revizitare critică a Noului Val Francez și Cehoslovac. Este contributor, sau, ca lucrurile să fie spuse pe nume, critic de film la Revista Cultura din București, la Eliberart – o revistă a studenților din Cluj, și la FilmSense – o publicație online.

Mi-a fost foarte greu să aleg cele 10 filme dar cred că fiecare serie de favorite se ghidează conform stării tale actuale (în care actualul poate fi catalogat ca o perioadă nedeterminată de timp). Așa că, cele 10 filme favorite, într-o ordine aleatorie, sunt:

1. L’immortelle – Alain Robbe-Grillet, 1963

Pentru că Grillet e foarte bun și, în același timp, ambiguu în delimitarea dintre dimensiunea reală și cea ireală, și pentru că îmi lasă impresia că e mai bun ca „L’année dernière à Marienbad„.

immortel

2. Bringing Up Baby, Howard Hawks, 1938

Pentru că e unul dintre puținele filme care, în ciuda ritmului hawksian și a vocii lui Katharine Hepburn nu mă vor extenua niciodată, indiferent de cât de obosită și de prăpădită voi fi.

grant-cary-bringing-up-baby_10

3. The Green Ray, Eric Rohmer, 1986

Pentru că dintre majoritatea filmelor lui Rohmer văzute, mă identific cel mai bine cu personajul lui Delphine.

vlcsnap-2012-02-05-18h07m38s207

4. Vive l’amour, Tsai Ming-liang, 1994

Pentru că, la un moment dat, secvența finală conține un declic al cărui scop ar fi încheierea ei. Cu toate astea, scena continuă încă pe atât și asta o face să fie cea mai faină secvență de final din cinemaul contemporan.

0018369087

5. Birds, Orphans and Fools, Juraj Jakubisko, 1969

Pentru că dintre toate filmele cehoslovace pe care le-am vizionat, din perioada miracolului noului val cehoslovac, ăsta e întruchiparea cinematografică a unui basm din cărți grele și cartonate adresate adulților care nu vor să crească niciodată.

Birds_Orphans_And_Fools

6. Meandre, Mircea Săucan, 1967

Pentru că cinemaul românesc e plin de surprize și pentru că acest film ar trebui pus în aceeași categorie cu majoritatea filmelor de artă ale anilor ’60.

Meandre00

7. La maman et la putain, Jean Eustache, 1973

Pentru că mi se pare esențial dialogul dintre personaje.

The-Mother-and-the-Whore-3

8. Une femme est une femme, Jean-Luc Godard, 1961

Pentru că e primul film de Godard văzut și pentru că mi s-a părut atunci că ar fi nefiresc de tineresc pentru ’61.

tumblr_l4smv7jru91qavi9wo1_500

9. Woman in the Dunes, Hiroshi Teshigahara, 1964

Pentru că are o textură densă și o construcție quasi-romantică a motivelor.

woman_in_the_dunes_large

10. Sans Soleil, Chris Marker, 1983

Pentru că atestă importanța cuvântului scris pe o imagine ,,înscrisă”.

marker-sans-soleil-iceland

Mulțumesc pentru participare.